onsdag 1 februari 2012

Telefonveterinären var god dröj...

Missade ett samtal förut idag. Försökte ringa tillbaka men det funkade inte. Efter en stund ringde det igen. Det visade sig vara en granne som var orolig över en av sina hönor. Hönan verkade vara lite hängig. Till skillnad från hur hon brukar vara, mkt pigg. Grannens tanke var att det var en bieffekt av att hönan igår tvättats med lampolja mot kalkben.

Jag har gjort så många gånger utan att någon av mina hönor reagerat på det viset. Men vad vet jag. Kanske kan det få en sådan reaktion. Stress?

Nästa förslag var att det var för lite vitaminer. Men när jag fick reda på vad hönorna fick för mat så är jag tveksam till detta. Hönorna får nämligen frö + värpfoder + grönsaker + rester. Nästan bättre än vad gamlingarna på hemmet borta i byn får med andra ord.... Så vitaminbrist tror jag inte på.

Personligen skulle jag, i egenskap av besserwisser, gissa på typ förkylning eller liknande. Det går över. Antagligen. Blir det värre så får man väl avliva hönan. Men det blir nog svårt för grannen min. Hon älskar alla sina djur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar