söndag 11 december 2011

Baguette

Bröd hade jag länge svårt för att baka. Sedan kom jag på att jag inte behövde vara så fruktansvärt noga med ingredienserna, det handlade uteslutande om att lära sig se när degens konsistens var den rätta, samt om att använda tillräckligt mycket jäst…. Nu brukar jag öka mängden jäst med 50-100% när jag utgår från recept jag läser på olika håll. Detta fantastiska baguette-recept utgår från ett som Johan Sörberg ursprungligen publicerade i GP.

Ingredienser

Dag 1:

2,5 dl kallt vatten

½ paket jäst

5 dl vetemjöl

1 tsk salt

Dag 2:

Surdegen från dag 1

5 dl vatten

1 paket jäst

10-12 dl vetemjöl

1 msk honung

3 tsk salt

Tillagning

Dag 1: blanda ingredienserna förutom salt. Arbeta degen på låg växel i ungefär fem minuter innan saltet tillsätts. Arbeta degen ytterligare fem minuter efter att saltet tillsatts. Täck bunken med plastfolie och låt surdegen jäsa i ett svalt utrymme över natten (ca 12 timmar).

Dag 2: blanda samtliga ingredienser förutom salt. Arbeta degen på låg växel i ungefär fem minuter innan saltet tillsätts. Arbeta degen ytterligare fem minuter efter att saltet tillsatts. Låt nu degen jäsa någon timme eller två innan den bakas ut till avlånga baguetter eller eventuellt små limpor. Jäs de utbakade bröden i någon timme eller två. Sätt in en skål vatten i ugnen och värm ugnen till 250 grader. OBS: denna metod kräver att man böjer sig bort från ugnen när man öppnar luckan, annars får man het ånga i ansiktet! Grädda bröden i ungefär 25 minuter tills de fått fin färg. Bakar man degen som lite större bröd an det vara bra att sänka värmen något samtidigt som man förlänger tiden i ugnen.

Servering

Ett suveränt gott bröd som passar som måltidsbröd till de allra flesta lammrätter man kan tänka sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar