torsdag 12 januari 2012

Djurgate, djurskydd, utedrift och andra problem för småbrukare



Den enskilda djurskyddsinspektören vid länsstyrelsen i Sverige har oerhört stor makt. Och det är svårt att få rätt emot dem när de väl bestämt sig för något. Det visar inte minst inslaget från SVT ovan. Den som vill läsa lantbrukarens egna ord hittar dem på bloggen Sveriges snyggaste bonde.

Det hela demonstrerar problem med förvaltningssverige, samt inte minst att enskilda handläggare inte är maskiner utan människor med känslor. Känslor som när de blir ifrågasatta eller stötta kan leda till att de vägrar att ändra sig för att istället driva frågor in absurdum. Vi har tidigare sett liknande konstigheter vad gäller länsstyrelsen Skåne i fråga om helårsutedrift på Revinge hed. Den frågan avgjordes först i kammarrätten, då till KC Ranchs fördel.

Skulle jag hamna i motsvarande situation som Sveriges snyggaste bonde eller KC Ranch eller många andra så skulle jag nog ge upp. Eller snarare slakta av mina djur och stoppa dem i frysen. Den mark som frigjordes skulle jag plöja upp och göra om till viltåkrar... Men jag håller mina djur på ett sådant sätt att situationen inte skall behöva uppkomma. Om jag inte råkar ut för tidernas vrångaste inspektör. Vilket Sveriges snyggaste bonde tydligen gjorde.

Med detta menar jag inte att djurskyddet i sverige är dåligt skött eller har dåliga ambitioner, tvärt om. Problemet är att den enskilda individen inte har någon möjlighet att komma till tals om han/hon kommer i kläm eller av oförstånd råkat göra fel. Djurskyddet skall givetvis verka för att saker skall bli bättre, men samtidigt vara lyhörda inte minst om sakkunnig expertis kallats in. För självklart skall en tjänsteman lyssna på det en veterinär med expertkunskap om det aktuella djurslaget säger. Allt annat vore synnerligen korkat!

Jag har personligen inte haft tid att kika på det förslag till ny djurskyddslag som ligger ute. Jag misstänker dock att det kommer att vara fortsatt svårt att få till en av mina käpphästar, permanent utedrift utan ligghall. Rätt djur klarar vårt klimat utan problem och i de allra flesta fall räcker det med det skydd naturlig vegetation i from av topografi, skogsbryn och tätare dungar ger. Även forskningen visar att det finns stora miljömässiga vinster med detta, men juridiska problem att genomföra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar