tisdag 20 mars 2012

Gårdagens baggslakt

När jag kom hem igår rymde baggen. Han har rymt ett par gånger tidigare och jag har förbättrat stängslet sedan dess men denna gång drog han rakt över ett korrekt uppsatt fårnät med nästan samma elegans som ett rådjur och då finns det bara en uppfostringsmetod kvar - slaktmask.

Sagt och gjort. När middagen var inmundigad tjudrade jag baggen och bedövade honom med en bult i pannan. Väl bedövad så tömde jag honom på blod. Denna gång samlade jag upp blodet i ett kärl som jag vispade i ett par minuter, på det viset undvek jag att det levrades. Blodet frös jag in i 1,5 dl "portions" förpackningar..... Blodet jag har beställt från lanthandeln har fortfarande inte kommit, får ringa dem men på detta vis klarar jag mig i alla fall ett par veckor.

Urtagningen gick som vanligt, med det undantaget att jag denna gång tog hand om fler delar än jag brukar. Allt bukfett, lever, hjärta, lungor, testiklar och njurar lades i en egen bunke. Detta maldes sedan ner och kommer att användas som färskfoder. Nu är det infryst i 20 st portionsförpackningar.

Resten var business as usual. Baggen var dock lite tung så jag klarade inte att hänga upp honom i käken som jag brukar utan det fick bli bakbenet. Har nämligen inte monterat någon vinsch ännu. När han väl var flådd var det enklare att hänga om honom. Då fick det bli i bäckenbenet istället.

Eftersom det är ok temperatur ute så hänger han fritt med en viltsäck omkring sig. Annars brukar jag använda ett ombyggt kylskåp som viltkyl. Jag antar att det blir styckning framåt helgen, men vi får se vad mörningstimern säger om den saken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar