måndag 19 september 2011

Lammungens styckarskola del 2


När jag styckar lamm (eller rådjur för den delen) brukar jag börja med att skära loss bogstekarna, dvs frambenen. Dessa kan man antingen skära ner till grytbitar, använda som malkött eller behålla hela.

Jag brukar skära loss hela bogen med bogblad, lägg och allt. Enklast är att bända upp benet lite och sticka in kniven parallellt med revbenen. Sedan skär man uppåt mot ryggen, fortfarande parallellt med revbenen. Egentligen handlar det om att man följer hinnan mellan bogen och reven. Tittar man hela tiden efter när man skär och har bra ljus brukar det lösa sig fort och enkelt. Nu för tiden tar jag inte många sekunder på mig att skära loss bogarna, ofta betydligt snabbare än en medhjälpare hinner förpacka i påse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar