fredag 27 maj 2011

Marinerad aubergine

Jag stötte på denna rätt när jag arbetade på ett arkeologiskt projekt i Anderna i nordvästra Argentina. Jag försökte när jag kom hem att återskapa det jag smakat, jag tycker att resultatet blev ett gott tilltugg till de flesta lammrätter jag brukar laga.

Ingredienser

Aubergine

Salt

Marinad bestående av:

Olivolja

Citron eller en god vinäger

Sambal ölek

(persilja)

Tillagning

Skär auberginen i skivor eller tunna klyftor. Lägg den lagervis i ett durkslag med rikliga mängder salt mellan varje lager, detta drar ut vattnet ur auberginen. Medan aberginen vilar så kan man förbereda marinaden genom att blanda ihop alla dess beståndsdelar. Marinaden får gärna ha lite sting. När auberginen stått med salt i minst 45 minuter kan man skölja bort det mesta av saltet, därefter steker man den på båda sidor i olja. Varva de heta auberginbitarna med marinaden i en skål. Låt den dra minst ett par timmar innan den serveras.

Servering

Marinerad aubergin serveras som ett kallt tillbehör till åtskilliga lammrätter, särskilt gott är det till grillat lamm. Rätten passar också bra på vilken buffé som helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar