tisdag 20 september 2011

Lammungens styckarskola del 3


När man skurit loss bogarna kan det vara läge att ge sig i kast med slaksidan och reven. Då kan man antingen skära loss slaksidan och reven i ett stycke, det är ganska lätt att bena ur reven. En sådan köttbit kan rullas med en massa goda kryddor i. Lågtemperaturstekt så blir den god kall som smörgåsmat. Men oftast gör jag inte så utan skär loss slaksidan i strimlor för att använda dessa till färs. Köttet mellan revbenen skär jag loss och lägger i malköttshögen. När revbenen är rensade på kött kan det vara bra att såga av dem. Jag gör det med en fintandad fogsvans.

2 kommentarer:

  1. huu slaksidan tycker jag är svår men jag försöker...är ju så gott!

    SvaraRadera
  2. Förstår dig. Oftast blir det färs av den här hemma. Eftersom vi har en 7- och en 4- åring så blir det mycket färsbaserad mat...

    SvaraRadera