måndag 24 oktober 2011

Lammstekens treenighet

...ja vad betyder denna kryptiska titel. Jo jag hade helgens lammäteri i åtanke när jag skrev den för i helgen åt vi lamm lördag middag, samt söndag lunch och middag. Allt utgick från en och samma lammstek....

1: tjälknul
Först gjorde jag en tjälknul. Det är busenkelt. Och blir alltid mört och fint. Man sätter in en frusen lammstek i ugnen på sisådär 80-90 grader. Steken får ligga inne tills den nått upp i sisådär 70-72 graders innertemperatur. Då lägger man den i en saltlake. Jag gjorde helgens saltlake av öl, lite honung, salt och vitpeppar. Tjälknulen får ligga och dra i laken i ett halvt till ett dygn. Därefter äts den kall med goda tillbehör. Vi hade sås, sallad och stekt potatis.

2: wokade nudlar
Lördagens lunch fick bli tösens (7 år) favoriträtt. Stekta nudlar. Nudlar lades i hett vatten och fick dra medan övriga ingredienser stektes. Dessa var (egna) paprikor, lökar och morötter, samt strimlor av tjälknulen. När nudlarna var lagom mjuka lades även dem i pannan. Sötsur sås och ljus soja användes som kryddning.

3: stuvning
Söndag middag. Den bör ju vara något extra. Åtminstone traditionellt sett. Så jag och ungarna plockade årets sista kantareller, dessa hackades fint och stektes tillsammans med lite lök. Resterna av lammsteken tärnades fint. Allt stektes ihop och kryddades med salt och peppar samt lite ljus soja och calvados. Precis innan servering drogs pannan av plattan och 2 dl creme fraiche blandades i. Det hela serverades med ris och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar