onsdag 13 juli 2011

Har kycklingen på din tallrik suttit i koncentrationsläger?


Jag äter kött. Ofta och gärna. Jag vet även varifrån mitt kött kommer. I de allra flesta fall har jag själv slaktat eller skjutit de djur vi äter köttet från. Men varifrån kommer köttet på din tallrik? Rör det sig om nöt bör djuren i alla fall fått vara ute några månader om året. Svin har det antagligen inte. Kyckling har det definitivt inte. Kycklinguppfödning och hönserier är bland det värsta jag vet. Speciellt när jag sett hur mina höns beter sig dels när de är inne (20 kvadratmeter till 10 hönor & 2 tuppar) och dels när de är ute, då de har hela trädgården att strossa runt i.

Någonstans läste jag att en hönsflock av lagom storlek som har fri tillgång till ytor i en bra biotop väljer att använda ett hemområde på ungefär 4000 kvadratmeter. Som av en slump vad våra hönor brukar utnyttja. Vårt regelverk hade dock tillåtit ett par tusen "sprätthöns" på samma yta, och i vårt hönshus hade det gått in över 50 hönor om vi maxat antalet utan att bryta mot några regler. Det känns för djävligt! Det tycker min husgud Hugh Fearnley Whittingstall också. Därför driver han The Chicken Out! Campaign i England. Den tycker jag att alla skall skriva under!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar