måndag 18 juli 2011

Skotsk dumples - ett familjerecept

Detta är förvisso inte något lamm/fårrecept, men det är ett familjerecept från min farmors sida av släkten. Det lär härstamma från en strandsatt skotsk sjöman (kapten av släkten Campbell of Argyll enligt familjelegenden) som gifte sig svenskt och lär vara en av mina anfäder. Receptet nedan har min fader tecknat ned utifrån min farmors anteckningar. Det sägs vara för 8 personer men är i praktiken för fler för det är mycket mäktig "mat"...

Ingredienser

300 g oxtalg (oxnjurtalg i originalreceptet)

650 g vetemjöl – annan blandning för Steffen

2 ägg

4 dl mjölk

20 g salt (en näve)

vitpeppar

7 hg oxkött – kalloppskött eller helst biff

7 hg ( 1 kg helst) färskt randigt sidfläsk

6 rödlökar (någon får vara gul)

Tillagning och konsumtion

Gör en deg av rensad och finhackad oxtalg, vetemjöl, ägg och mjölk. Kavla den tunt och lägg i en skål på mjölad och i varmt vatten doppad dumpelsduk. Spara en bit av degen till lock.

Fyll med oxkött och det randiga bultade fläsket och löken. Allt skall naturligtvis vara skivat. Varva ingredienserna samt salta (en näve) och peppra allteftersom. Sist slår man i en kaffekopp vatten (jag tror man kan ta lite mer) varefter degen sluts till med ett deglock.

Duken knyts med ett i hett vatten doppat snöre.

Dumpelsen läggs i en gryta med kokande vatten med en trätallrik eller två träskedar i botten så att dumpelsen inte bränns vid. Vattnet skall bara gå en bit upp på dumpelsen – exempelvis halvvägs. Jag tror det skall bubbla lite försiktigt. Det får absolut inte koka torrt.

Kokas i 4-5 timmar. För att det skall bli som på Iris tid skall man ofta gå och lukta på dumpelsen för att se om den har spruckit. Vad man gör då vet jag inte men det är väl bäst att fortsätta koket försiktigt.

Med fördel kan man göra en kraftig buljong på märgben som reservsås. Självklart funkar buljongtärning också! Absolut ingen redd sås!

I buljongen kan eventuell överbliven dumpels (hemsk tanke) värmas.

Det går också att skicka dumpelsdeg i brev till behövande släktingar! Det funkade på Iris (farmors) tid!

Det här är det bästa jag kan åstadkomma av gammalt recept och egna erfarenheter!

Övrigt

Det skulle inte förvåna mig om man skulle kunna byta ut oxnjurtalgen mot fårspäck (gärna från ryggen eller kanske bukhålan). Oxhöttet borde gå att byta mot bitar av får/lamm, sidfläsket borde även det att gå att byta mot fett får/lammkött.

Prova om ni vågar, själv tycker jag att det liknar en fotbollsstor pitepalt men med bättre smak på degen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar