torsdag 17 mars 2011

Stekt lammytterfilé

Lammsadeln kan lätt benas ur om man tycker att det är roligare med filéer än med hel sadel. Vi är lite bortskämda med lammköttstillgång så vi lagar rätt ofta lammytterfilé på olika sätt. Det enklaste är att bara steka den. Steker man kött skall det vara rumstempererat för att bli så bra som möjligt.

Lämpligen hettas en panna upp ordentligt. Köttet läggs i och så sänker man temperaturen till ungefär hälften. En hel ytterfilé vänder jag så ofta det behövs för att den skall få fin färg. Sedan känner jag hellre på den än skär i den när jag skall kolla hur genomstekt den är. En väl genomstekt filé är rätt hård medan en "rare" känns mer svampig när man trycker på den.

Jag brukar låta filén vila ett tag innan jag skär upp den. Saltar och pepprar gör jag givetvis efter att jag skurit upp den. Att salta köttet innan man steker det innebär att man drar ut köttsaft ur det. Vilket givetvis inte är speciellt kul.

Stekt lammytterfilé äter jag gärna till råstekt potatis eller risotto. En rödvinssås är inte helt fel till om man använder potatis medan en krämig risotto aldrig behöver förstärkas med sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar