måndag 16 december 2013

Lammrevben till julbordet

Farmor gillade revben på julbordet. Men hon dog på 80-talet så det har vi inte haft sedan dess i mitt föräldrahem. Nu tänkte jag ändra på det. Men jag har valt lamm istället för gris. Å andra sidan, hade jag bara haft ett vildsvin i frysen så hade det blivit svin istället.
Jag började med att ta ett par kg frusna lammrevben och koka dem. De kokades i saltat vatten tillsammans med ett par pepparfrukter och lökar. När köttet mer eller mindre ramlade av benen tog jag upp dem och la dem i en marinad.
Marinaden bestod av honung, soja, färskriven ingefära och ett par klickar sambal ölek. Revbenen fick dra i marinaden ett par timmar därefter stoppade jag in dem i en ugn på 200 grader. Där fick de vara 15-20 minuter tills de fått fin färg.


Revbenen åts med en varm rotfruktssallad och en grönsallad. Något kg revben frystes ner i väntan på julbord. Av barnens och familjens reaktion att döma så kommer detta att upprepas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar