söndag 12 juni 2011

Glutenfri kladdkaka - riktigt lyckad

Som jag nog nämnt tidigare är min far glutenintolerant så när han är på besök brukar jag försöka hitta på något gott och glutenfritt. Denna kladdkaka svängde jag ihop i fredags eftersom mina föräldrar var med på min dotters första skolavslutning och fick en juste lunch därefter....

Ingredienser

3 ägg

2 dl socker

150 g smör

250 g mörk blockchoklad

2 dl fint polentamjöl (majsmjöl)

1 tsk bakpulver

2 krm salt

ev syltade apelsinskalsbitar

smör + kokos att ströa formen med

Tillagning

Smält smöret och läggi hackad choklad som får smälta. Vispa ägg + socker pösigt. Tillsätt övriga ingredienser (utom smör/chokladen). Blanda ihop, tillsätt därefter chokladsmöret. Häll i kokosströad form. Grädda i 175 grader i 20 minuter.

Servering

Serveras ljummen eller kall med grädde eller vaniljglass, lite hallon eller jordgubbar passar också bra till. Och starkt kaffe så klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar