söndag 7 augusti 2011

En svala gör ingen sommar

På bilden syns en svala i vardande. Om föräldrarna är flitiga och ungen har tur kanske den lär sig flyga. Med ännu mera tur kanske den flyttar till hösten och med ytterligare en skvätt tur så kommer den tillbaka till våren.

Svalboet ligger på en bjälke uppe på vårt ränne i ladugården. Båda våra svalpar är nu inne på sommarens andra kull. Nu borde det vara optimala förutsättningar med tanke på hur mycket insekter det finns.

Just svalor har jag en förkärlek till. Här bor ladhussvalor. När jag var liten hade jag en tam hussvala en sommar. Jag hittade den nedanför ett raserat bo. Då var den marginellt större än ungen på bilden. Vi födde upp den på insekter, rå köttfärs, ost och hackat ägg. Sedan släppte vi den vid en svalkoloni. Sannolikt flyttade den med de andra svalorna om hösten och hur osannolikt det än låter så kom den tillbaka året därpå. Åtminstone råkade en som bodde i närheten av svalkolonin ut för att en svala landade på hennes axel följande vår. Var det min svala? Eller kanske någon annan som blivit knäpp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar