tisdag 24 april 2012

Vill vargen in så passerar den rovdjursstängslet

En varg har passerat ett rovdjursstängsel flera gånger och rivit en bunt får i Alfta i Hälsingland. Vargen kunde inte skrämmas bort utan sköts:

Vargdrama i Kammahav

Han höjde geväret, siktade och tänkte att nu blir det väl ett jävla liv.
Så tryckte han av.
Det första skottet träffade i bogen på vargen. Det andra, dödande skottet, lossades från 23,5 meters håll och gick in bakom ena örat.

Vargdramat utspelade sig tidigt på tisdagsmorgonen i Pierre Hellséns fårhage i den lilla byn Kammahav en dryg mil utanför Alfta.
- Jag hade inget val längre, säger Pierre Hellsén. Jag försökte skrämma bort vargen flera gånger. Men den bara tittade på mig och fortsatte äta på fåret.
Det är, enligt paragraf 28 i jaktförordningen, tillåtet att skjuta rovdjur som attackerar inne i eller vid hägn. Men först, säger förordningen, ska du försöka skrämma bort rovdjuret. Om det inte går är det tillåtet att skjuta.
- Jag kan ju lagtexten. Och jag försökte verkligen få bort vargen. Men det gick inte. Jag hade inget val, säger Pierre Hellsén.
I nuläget föreligger ingen misstanke om jaktbrott, enligt polisinspektör Sven Lind, som tillsammans med länsstyrelsens naturbevakare snabbt var på plats – ditringda av Pierre Hellsén.
Alltsammans började strax före fem. Pierre Hellsén gick som vanligt ut för att mata och titta till de 50 fåren, som just den här morgonen verkade oroliga och rörde sig i klungor. Sen såg han vargen, med ett fårkadaver i käften.
Skrämseltaktiken fungerade inte alls. Adrenalinet flödade men Pierre Hellsén kände sig ändå lugn och kontrollerad då han gick in i huset för att hämta geväret.
- Jag skulle ju iväg till Edsbyn och jobba också. Och jag kunde inte bara åka iväg från en varg som just höll på att äta upp mina får.
I byn har det de senaste dagarna gått rykten om en "orädd varg", som setts av förbipasserande bilister och minnesbilderna från 2005 kom tillbaka för Pierre Hellsén. Det var då han fick åtta tackor ihjälrivna av en varg.
- Den lyckades vi skrämma iväg. Sedan dess har det varit lugnt. Fram till nu.
Efter attacken 2005 skaffade Pierre Hellsén rovdjursstängsel men, säger han, vill vargen verkligen in så tar han sig in – så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar