fredag 29 april 2011

Årets sista lamm


När barnen lämnats på dagis och fritids och jag gav fåren mat såg jag att det var något som inte stämde. En tacka var lite avvaktande. Det brukar hon inte vara. Men efter en stund kom hon fram. Då såg jag skymten av tvåsmå klövar i hennes slida så jag fångade in henne och kontrollerade. Det var självklart lamning på gång, men hon hade haft svårt att få ut lammet. Ja det var så illa att värkarna avstannat.

Då fanns det inget annat att göra än att hålla fast tackan mellan mina knän och ta tag i klövarna och dra. Efter en stund och med lite lirkande kom det ut ett svart lamm. Som levde!

Men sedan blev jag orolig. Tackan traskade iväg. Men vände åter när hon hörde lammet. Gick fram till det. Började nosa. Sedan slicka.

Pewh! Allt verkar gå bra!

Men att behöva hjälpa till på två av sex lammningar är lite väl tufft. Lägg till tackan som fick slidframfall i vintras och lammet jag tvingades nödslakta så har det varit ett tufft år. Nu får vi hoppas att allt funkar som det skall framigenom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar