tisdag 19 april 2011

Ett perfekt ris

Det finns de som tycker att det inte är någon konst att koka ris. Det tyckte inte jag heller tills jag läste Eiko & Yukiko Dukes japanska kokbok. Där fann jag instruktioner till hur ett perfekt ris skall kokas. Jag återger min variant av deras recept här. Och nej, det står inte fel i receptet, ris skall nämligen inte kokas med salt utan kryddas med japansk soja när det äts!

Ingredienser

Ris

Vatten

Tillagning

Skölj riset noga i ett durkslag under rinnande kallt vatten och lägg det sedan i blöt i en stor bunke ungefär en timme. Häll av vattnet och skölj riset igen. Häll riset i en tjockbottnad kastrull och tillsätt vatten. Räkna med ungefär 1,5 dl vatten till 1 dl ris. Låt kastrullen stå med lock en knapp timme. Koka därefter upp vattnet och riset. Dra ner värmen så fort riset kokar för att undvika att vattnet kokar över. Placera en tung mortel som tyngd ovanpå locket och koka i ungefär 10 minuter innan riset dras från plattan. Låt riset vila i ungefär 5 minuter innan det serveras.

Servering

Ris kan serveras till i princip vilka lammrätter som helst. Men för att riset skall komma till sin rätt krävs en fin ljus soja som ger den rätta sältan åt maten. Sojan är oslagbar som smakgivare åt ris, betydligt mycket bättre än vanligt salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar