måndag 23 maj 2011

Ögonbrynshöjare

Jag må säga att jag höjde på ögonbrynen när jag fick nys om att en motion till Miljöpartiets kongress som gick av stapeln i helgen var ATT FÖRBJUDA FÖRSÄLJNING AV KÖTT. Jag har bara uppgiften indirekt, via TT. Jag har inte fått fram något via den snabba protokollsökning jag gjort (protokoll för fredag + lördag).

Jag kan förstå om man vill reglera slakterinäringen och stävja industriell djurhållning. Det kan jag till och med ha vissa sympatier för (det är ju därför jag har egna djur och slaktar själv), men att förbjuda all försäljning av kött känns som hämtat ur Kallocain, Fahrenheit 451 eller 1984. Varför vill man styra och reglera så mycket med förbud snarare än morötter. Detta går för övrigt igen i den genomgång jag gjort av MPs jaktpolitiska motioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar