fredag 27 maj 2011

Lammsadel a´la Hjalmars

Denna rätt var den första rätt jag lagade av det första lamm jag någonsin slaktat på egen hand. Lammet var en bagge av lantrastyp som jag handgripligen hjälpt till världen fem månader tidigare. Inför slakten var jag mycket nervös men den visade sig var något av en befrielse för mig. I och med att jag själv fött upp, slaktat och nu tillagat mitt eget djur kan jag med gott samvete titulera mig köttätare. Som en parantes kan jag nämna att mina föräldrar efter att ha smakat denna rätt hävdade att de aldrig mer skulle att stycka upp lammsadeln i kotletter.

Ingredienser

Lammsadel

Vitlöksklyftor

Spiskummin (hyfsat mycket)

Peppar

Salt

Kanel (ett par stänk per person)

Olivolja

Tillagning

Späcka sadeln med vitlöksklyftor, marinera gärna sadeln något dygn i kryddorna men vänta med saltet. Skär 2 snitt utefter mitten på sadeln, dvs utefter ryggbenet. Stick in en tunn blomsterpinne genom ryggraden för att den inte skall böja sig vid tillagning. Sätt en stektermometer i köttet från kortsidan. Tillaga i ugnen, nedersta falsen i 175-200 grader. Detta tar ca 35-60 minuter beroende på storlek. Jag brukar låta köttet gå upp i närmare 70 grader, men det kan tas redan vid 58 grader om man vill ha det ordentligt rött.

Servering

När önskad temperatur är uppnådd så låt sadeln vila ett par minuter, därefter skärs ytter- och innerfiléerna loss. Skiva de större bitarna (ytterfileerna). Lägg köttet på ett serveringsfat eller placera tillbaka det på skrovet. Eventuellt kan man pressa lite citron över köttet precis före servering. Serveras med en varm couscousröra (det är vackert att lägga upp couscousen på ett stort fat tillsammans med köttet), tomatsallad, marinerad aubergine och annat gott. Köttet saltas på talriken efter smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar