tisdag 24 maj 2011

Tillbehör på tillväxt

Våren och försommaren är den tid då mycket av det som skall hamna på tallriken under resten av året sköts om. I helgen tog jag bort täckduken (frostskydd) från min tidigaste potatis. Vilken är av sorten Rocket. Den borde hinna bli klar till midsommar. Nu tittar för övrigt alla potatissorterna upp över jorden. Utöver Rocket är det Maria, Superb, Asterix och Sparrispotatis samt de båda lokala gamla sorterna Röd Norsk och Junselepotatis.

I landet på bilden finns även gullök och majs. Vissa år har vi lyckats med majsen, andra inte. När det gått bra har vi från ett hundratal plantor kunnat skörda sisådär 60-70 kg majs. Vad gäller lök så har vi även scharlottenlök och rödlök i odlingarna, samt om jag bara kan hitta tillbaka till dem, vitlök.

I växthuset har vi ännu så länge 4 stora tomatplantor men ett 30-tal mindre som till helgen skall planteras över i stora krukor. I väsxthuset finns även chili, såväl eget utsäde av en mild sort som habanero. I odlingsbäddar växer pumpa, squash och gurka. En hel del baljväxter väntar på att planteras ut. Sparris har vi sedan tidigare, men knopparna blev frostnupna i år. Det finns en del annat också, men det får jag återkomma till när jag står i köket....

Allt detta är gott till lamm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar