torsdag 26 maj 2011

Slakt på grund av bråck


I förra veckan hjälpte jag grannen att märka hennes får. Vi upptäckte då att ett av tacklammen hade bråck, vilket är väldigt ovanligt på unga djur men kan förekomma på vuxna tackor som har många foster i magen. Lammet i fråga var med andra ord ingen "keeper". Igår ringde min granne igen. Hon var ledsen, ja faktiskt helt förstörd. Lammets bråck hade blivit större. Dessutom hade det slutat äta.

Vi kom överens om att grannen skulle köra över lammet till mig så skulle jag ta hand om det hela.

Lammet lämnades över och jag slaktade det. Eftersom hon inte var så stor, kanske 15-18 kg levandevikt, gick det hela väldigt lätt och smidigt. Ja frånsett att orsaken till slakt inte var så rolig.

Så nu hänger en slaktkropp av ett dilamm i vår köttkyl. Att ha djuret i en kyl gör det lättare att hålla koll på flugor mm. Jag har en mörningstimer på plats för att veta när mörningsprocessen är klar och det är dags för styckning.

(Mörning är den kemiska process som sker i muskulaturen och omvandlar densamma till smakrikt kött. Man brukar säga att detta tar 40 dygnsgrader, dvs att summan av dygnets medeltemperatur skall komma upp i 40 innan processen är klar. Givetvis kan skall man hänga vissa äldre djur längre än så, men för ett lamm räcker 40 dygnsgrader väl)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar