lördag 31 december 2011

2011, ytterligare ett fårår har gått

Nyhetens behag har lagt sig. Vi har nu haft får i sex år så det mesta kände vi igen detta år. Vintern höll i sig länge.

De första lammen kom den 20:e mars, vilket är ungefär den tid då våra tackor brukar börja lamma. I år fick vi totalt sex lamm. Kanske beroende på en kall vinter. Men sex lamm är rätt lagom om man bara har får i självhushållningssyfte. Något år hade vi ett dussin lamm, då kändes det ett tag som jag inte gjorde annat än att slakta och stycka och det är inte världens roligaste även om det är en nödvändig och viktig del av verksamheten.

Sommaren var extremt våt. Vi fick inte in något vettigt löshö över huvud taget, allt vårt vinterfoder utgörs även denna vinter av ensilage. Jag tycker att det är en smidig lösning, men hustrun är inte så förtjust i det vilket jag iofs kan förstå. Regnet gjorde att de flesta av våra odlingar, förutom tomat, gurka och squash blev ren skit. Ruttnade på plats eller drunknade får man säga. En hyfsat äppelskörd blev det men ingen bärskörd att tala om. Givetvis plockade vi rätt mycket svamp, det var en sådan sommar.

Under året har vi minskat något vad gäller fjäderfä. Vi tog inga kycklingar i år, ett par sjuka och gamla hönor slogs ut, därtill gav vi de störst till grannen. Det gör att vi nu har en flock på 6 hönor och två tuppar av rasen Åsbohöns. I praktiken är det två flockar om 1+3 djur i varje, åtminstone när de är ute på frigång.

Katterna har vi slagit ut. Det blev lite för mycket av det goda när den ena kattan fick sin andra kull kattungar.

Hund var vi på vippen att skaffa. Jag hade lagt handpeng på en tysk jaktterrier men den blev sjuk och fock avlivas innan vi fick hem den. Kanske kommer det en annan hund till våren. Vi får se hur det går med förhandlingarna i hemmet. Tanken är då att ha den som gårdshund och jakthund. Möjligen blir det en släthårig tax istället för tyskterrier.

Och fåren då? Jo nu har vi sex tackor och en bagge. Baggen skall jag slakta i nästa vecka så nästa års flock kommer att utgöras av sex djur. Vi har kommit fram till att fem eller sex livdjur passar oss rätt väl. Skulle tro att vi kommer att få åtta lamm från dem nästa år. Men det visar sig, möjligen gör de senaste månadernas blidväder att vi får något lamm mer än så.

Inför 2012 har jag ett konkret projekt i åtanke. Det är att bygga en rök. Vi får se om det blir av. I så fall kommer en beskrivning här på bloggen!

Så gott nytt år på er! Hoppas att ni, liksom jag och min familj, festar på fint lammkött i kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar